Bestaande bouw
Splitsing en verkamering zet de leefbaarheid en het unieke karakter van de bestaande wijken in Den Haag onder druk. We handhaven het splitsingsverbod, waarbij splitsen mogelijk blijft in de vastgestelde uitzonderingswijken. We evalueren dit beleid voor het einde van deze collegeperiode.
Voor verkamering worden de regels strenger. Dit in het verlengde van het initiatiefvoorstel ‘Laat ’t Leefbaar, Verminder Verkamering’. Voor kamerverhuur aan meer dan 2 personen is in de hele stad straks ook een omzettingsvergunning nodig. Er komt een vergunningstelsel voor kamerverhuurders. We stimuleren eigenaren van grote woningen om kamers te verhuren aan studenten.
Goedkopere koopwoningen worden te vaak opgekocht en (duur) verhuurd (buy to let). Dit drijft de woningprijs op. Voor die wijken waar dit speelt wordt een instrument ontwikkeld zodat kopers zelf in hun woning gaan wonen (een zelfbewoningsplicht van 3 jaar). En om speculatie, prijsopdrijving en misstanden te voorkomen. In die wijken kunnen uitzonderingsgronden worden geformuleerd. Bijvoorbeeld als ouders een woning voor (studerende) kinderen kopen of verloederde of verwaarloosde panden worden verbeterd. De mogelijkheden van let to buy worden onderzocht. Dit betekent dat huurders een particuliere huurwoning kunnen kopen. We starten met een pilot. Verhuurders, ontwikkelaars en andere geïnteresseerden van een particuliere huurwoning nodigen we uit om met een initiatief te komen.
We zetten alle instrumenten in om verkrotting, verloedering en malafide huisjesmelkerij tegen te gaan. Bij misstanden, verkrotting, leegstand en/of speculatie, gebruikt de gemeente haar bevoegdheden om misstanden te voorkomen en te bestrijden. De verkoop van bloot eigendom (erfpacht) is alleen mogelijk voor de eigenaar-bewoners en kleine ondernemers.
We breiden de capaciteit en de bevoegdheden van de Pandbrigade en het Huurteam uit. Bij misstanden in de particuliere sector wordt eerder en harder ingegrepen. Illegale praktijken zoals het vragen van sleutelgeld of intimidatie van huurders pakken we aan.
Liberalisatie en verkoop van sociale huurwoningen wordt voorkomen. Als de verkoop van sociale woningen nodig is voor zogenaamde kapitaalintensieve investeringen van corporaties (verduurzaming, renovatie, sloop-nieuwbouw), is het ons streven dat de woning wordt verkocht aan door bewoners op te richten wooncoöperaties. Bewoners worden hierin ondersteund.
De woonvergunning wordt ingezet om middeldure huurwoningen gericht toe te wijzen. Van verhuurders wordt verwacht dat ze redelijke huren vragen, ook als er een nieuwe huurder in de woning komt. De kwaliteit en de voorzieningen van de woning bepaalt de prijs van de woning. We gaan huurprijsontwikkelingen in de vrije sector strak monitoren. Indien verhuurders enorme huur(verhogingen) vragen, wordt de noodzaak groter om in te grijpen in de markt via de mogelijkheid voor een noodknop die momenteel door het Rijk ontwikkeld wordt.
Wij vinden woningonttrekking door bijvoorbeeld Airbnb onwenselijk. In lijn met het verscherpte Rijksbeleid brengen we Airbnbverhuringen (en vergelijkbare platforms) beter in beeld en wordt strakker gehandhaafd op illegale vakantieverhuur. Als dit onvoldoende effect heeft, nemen we aanvullende maatregelen.