Dienstverlening en participatie

Dienstverlening: persoonlijk en digitaal

Dienstverlening: persoonlijk en digitaal

Met onze (digitale) dienstverlening houden we altijd rekening met mensen voor wie digitaal niet vanzelfsprekend is en met mensen met een beperking. In elke wijk is een goede plek waar iedereen, met en zonder afspraak, terecht kan voor informatie over diensten van de gemeente. Daar helpen we inwoners met digitale aanvragen en zorgen we dat mensen bij de personen komen die ze nodig hebben bij hun hulpvraag. Op deze plek werken we goed samen met onder andere welzijnsorganisaties, CJG's en (wijk)bibliotheken. We proberen zoveel mogelijk diensten in één gebouw onder te brengen. Als het nodig is gaan we ook naar inwoners en ondernemers thuis om hen te helpen.

Inwoners, ondernemers en instellingen mogen geen last hebben van de verschillen tussen onderdelen van de gemeente: wij zijn één gemeente. Voor MKB-ondernemers zorgen we voor goede digitale en fysieke informatievoorziening met een permanent loket.

Als we een dienst digitaal kunnen leveren, doen we dat, maar persoonlijk contact is altijd mogelijk. Den Haag heeft nu al het beste digitale loket, maar we willen nog beter worden. We vragen inwoners naar hun ervaringen met onze dienstverlening door middel van een periodieke klanttevredenheidsmeting en leren daar iedere dag van. We verbeteren onze dienstverlening iedere dag. We onderzoeken of een app met alle informatie over de gemeente mogelijk is.

Den Haag communiceert richting de bewoners en ondernemers in Helder Haags: we gebruiken begrijpelijke taal. Op onze website gebruiken we vaker beeld(iconen) voor mensen met een taalachterstand. Onze website verbeteren we steeds, zodat inwoners informatie die ze zoeken zo goed mogelijk kunnen vinden. Natuurlijk zijn we steeds bezig met de toegankelijkheid van alle informatie van de gemeente en met het beschermen van gevoelige informatie.