Dienstverlening en participatie

Betere participatie

Betere participatie

De gemeente wil zo veel mogelijk persoonlijk contact en werkt aan oplossingen die zo praktisch mogelijk zijn. Zeker bij ingewikkelde zaken. Iedereen moet kunnen meedoen, of het nu gaat om het aanvragen van diensten of meepraten over ontwikkelingen in de wijk. Het moet in de genen van de gemeente zitten om te zien wanneer mensen niet makkelijk mee kunnen doen en hen proberen te betrekken.

De kwaliteit van participatie wordt beter. We leren van succesvolle trajecten, deze kennis gebruiken we voor andere diensten. Als het gaat over participatie begint het voor ons altijd met duidelijke verwachtingen naar inwoners toe. Als we als gemeente vragen aan inwoners om mee te denken, moet duidelijk zijn wat we met deze informatie gaan doen. Ideeën en oplossingen van inwoners zijn voor ons heel belangrijk. We bundelen alle kennis over participatie. Van daaruit kunnen we gemeentelijke diensten en inwoners adviseren over participatie.

In minimaal twee wijken experimenteren we met een bewonersforum. Dit is een middel om inwoners van de stad meer te betrekken bij politieke beslissingen. Op basis van loting wordt een groep inwoners gekozen die samen een onderwerp gaat onderzoeken en daar een beslissing over neemt of advies over geeft. De uitkomst van een burgerforum is niet zwart-wit (ja/nee) zoals bij een referendum, maar een afgewogen rapport en advies. Het initiatief voor een burgerforum kan uitgaan vanuit het college of vanuit de raad. Naast het burgerforum staan we ook open voor andere innovatieve initiatieven om de representativiteit te verhogen.